Vilkår og salgsbetingelser

Disse salgs- og leveringsbetingelsene gjelder for kjøp av varer på maleksia.no til levering i Norge, men ikke Svalbard.

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

Informasjon og bilder på nettstedet er eid av selskapet og kan ikke kopieres uten tillatelse.

2. Partene

Selger er Maleksia.no, som drives og eies av Marit Aleksandra Aarvik Lindgjerdet, organisasjonsnummer NO 930256048 MVA, og betegnes i det følgende som Selger. Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen,
og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

Maleksia.no er åpen 24 timer i døgnet, og du kan derfor handle hos meg nesten når som helst. Det kan imidlertid hende at jeg stenger butikken grunnet vedlikeholdsarbeid. Du kan kun foreta kjøp når butikken er åpen og tilgjengelig. For å handle på maleksia.no må du være fylt 18 år og ha et gyldig betalingskort som aksepteres (Mastercard/Visa). Hvis du enda ikke er fylt 18 år, kan du likevel kjøpe varer dersom du har fått aksept fra en verge og/eller ellers har juridisk rett til å inngå kjøpet. Du velger de varene du vil kjøpe og legger dem i handlekurven. Du kan helt frem til du gjennomfører selve bestillingen endre innholdet i handlekurven, og du kan fortløpende sjekke innholdet samt prisen på varene. Eventuelle ekstra betalinger for f.eks. frakt og gebyr ved kortbetaling vil først bli regnet ut umiddelbart når du er klar til å bestille. Når du er klar til å bestille, klikker du på ”Til kassen”/”Gå til betaling”, hvor du taster inn ditt navn, adresse, e-post og telefonnummer. Du kan endre innholdet i handlekurven helt frem til du bekrefter kjøpet ved å trykke på knappen ”Send ordre”. Du får et nytt skjermbilde fra vår betalingspartner, hvor du registrerer kortinformasjon. Klikk deretter på “Betal”-knappen. Deretter går din ordre videre til maleksia.no og kan ikke lenger endres. Du er forpliktet til å oppgi en korrekt adresse til leveringen av varene. Hvis adressen du har oppgitt ikke kan bekreftes, forbeholder maleksia.no seg retten til å tilbakeholde levering og annullere ordren.

3. Pris

Hvert element vist inkluderer mva i Norske kroner. I handlevogn ser du totalprisen inkludert MVA, frakt og betaling. Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

4. Betaling

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.’

6. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

7. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

8. Angrerett

Når du handler hos maleksia.no har du 14 dagers angrerett, hvor du kan meddele oss at du angrer kjøpet og deretter returnere varen til oss. Angreretten gjelder fra den dagen du har mottatt varen. Hvis fristen utgår på en helligdag, lørdag, grunnlovsdag, julaften eller nyttårsaften, forlenges fristen til den følgende hverdag. Du må etter mottakelsen kun håndtere varene på en måte som lar deg fastslå varenes art, egenskaper og måten de fungerer på.

På noen varer er det ikke angrerett, og det går også an å miste angreretten. Varer som er unntatt fra angreretten: Forseglede varer, som av helsebeskyttende- eller hygienemessige årsaker ikke er egnet til å bli returnert når forseglingen er brutt etter leveringen. Digitale nedlastinger kan heller ikke angres. Merk at det heller ikke er angrerett på tilvirkningsvarer som sys på bestilling.

For å gjøre angreretten gjeldende må du ved en utvetydig erklæring varsle meg på e-post post@maleksia.no om dette senest 14 dager etter du har mottatt varen.

Viktig: Vi forventer at du sender varene raskest mulig etter at du har gitt beskjed om anger, og du må sende dem i retur senest 14 dager etter at du har angret. Returen registreres på vårt lager innen 14 dager etter at varen har blitt returnert. Du vil motta en e-post når tilbakebetaling har funnet sted. Ved tilbakelevering bør du sørge for at varene er forsvarlig innpakket. Du har nemlig selv ansvaret for pakken/varene inntil vi mottar den. Spar derfor på kvitteringen fra speditør samt evt. sporingsnummer.

Merk! Vi mottar ikke pakker som er sendt med oppkrav eller lignende.

Du må legge ved en kopi av ordrebekreftelsen eller annen dokumentasjon for kjøpet ditt. I tillegg vil det lette forsendelsen om du legger ved det utfylte returskjemaet.

9. Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelseheve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

10. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Når du mottar din ordre, er det viktig å sjekke varene for skader eller defeker. Skulle varen være skadet eller ødelagt, kan du kontakte meg via post@maleksia.no for videre instruksjoner. Du har to års reklamasjonsrett i henhold til norsk lov.

Reklamasjonsretten dekker varer som er feilaktige ifølge gjeldende forbrukerlover. Hvis du ønsker å varsle om feil ved bestilt vare, skal du kontakte oss så snart som mulig etter at du har oppdaget feilen. Reklamasjoner som gjøres innen to måneder fra du oppdaget feilen anses alltid for å ha blitt gjort i rett tid. Du som konsument har 2 års reklamasjonsrett. Vi betaler selvsagt for returfrakten ved godkjente reklamasjoner.

Merk: Du kan miste kjøpsbeløpet ditt helt eller delvis. Det skjer dersom varens verdi er forringet fordi:
-du reelt har tatt varen i bruk,

-den har blitt skadet mens du hadde ansvaret for den,

-du har håndtert varen på en annen måte enn det som var nødvendig for å kunne fastslå varenes art, egenskaper og måten de fungerer på

-du ikke har fulgt begrensningene i angreretten som følger av plombering, varetype m.m.

Tilbakebetaling: Når vi mottar varen, vil vi først kontrollere den før du får tilbakebetalt det beløpet du har innbetalt til oss ved kjøpet. Beløpet blir alltid overført til samme betalingsmetode som du gjorde kjøpet med. Har du f.eks. betalt med kort, tilbakeføres kjøpsbeløpet til det betalingskortet du brukte ved kjøpet. maleksia.no gir deg pengene tilbake ved retur av ordinære varer, og tilgodelapp ved retur av salgsvarer.

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske  utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18  år.

12. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

13. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

14. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  600  eller www.forbrukertilsynet.no.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.